Autonome trucks komen niet; ze zijn er al

4 november 2019

Autonome vrachtwagens zijn de tekentafels al lang ontstegen. Diverse start ups en grote truckfabrikanten testen volop in logistieke operaties wereldwijd. Het is een kwestie van tijd voor dat initaiteven als Vera en Einride gemeengoed worden in bestaande logistieke processen. Wel moeten er nog hobbels worden overwonnen, niet alleen qua techniek.

Autonoom rijdende vrachtwagens. Al jaren wordt er over nagedacht en gesproken. Het blijft niet bij enkel hersenspinsels, visies en toekomstmuziek. De eerste varianten zijn namelijk al op de weg gesignaleerd. Zo leverde de autonoom rijdende vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Otto, onderdeel van Uber, in 2016 al zijn eerste commerciële vracht af bestaand uit 50.000 blikjes Budweiser-bier. De rit, een kleine 200 kilometer, werd gedaan op de snelweg tussen Fort Collins en Colorado Springs. De vrachtwagen is in staat om afstand te houden tot zijn voorganger en van rijbaan te wisselen wanneer dat echt nodig is. De zelfrijdende truck was een Volvo VNL 780 die Otto heeft omgebouwd.

 

Autonome truck Amazon

Dit jaar is Amazon gesignaleerd op de Amerikaanse snelweg Interstate 10 met de autonome truck van Embark. Amazon is niet het eerste bedrijf dat Embark-vrachtwagens gebruikt om goederen te leveren. In 2017 begon Embark met het transporteren van Frigidaire-koelkasten vanuit een magazijn in El Paso, Texas, naar het distributiecentrum van het witgoedbedrijf in Palm Springs, Californië. In datzelfde jaar haalde Embark nog het nieuws met een belangrijke mijlpaal. De start up slaagde er in een autonome vrachtwagen twee uur te laten rijden op de openbare snelweg in Amerika zonder tussenkomst van een mens.

Volop testen in Zweden

Dichterbij huis, in Zweden, worden er eveneens flinke sprongen vooruit gezet in de zelfrijdende techniek van vrachtwagens. In het Scandinavische land test Volvo namelijk zijn autonome concept; Vera genaamd. Volvo Trucks lanceerde in 2018 op de IAA officieel zijn transportoplossing die bestaat uit zelfrijdende elektrische voertuigen zonder cabine en dus zonder chauffeur.
Nu ruim een jaar later is de eerste truck klaar en de eerste praktijkcase dichtbij realiteit.

 

Lees hier verder. 

 

Bron: Logistiek.nl