Workshop 'Werken aan elektrische en waterstof- voertuigen'

19 september 2019

Op 24 oktober aanstaande wordt de workshop ‘Werken aan elektrische en waterstofvoertuigen’ gehouden, graag nodigen wij u daarvoor uit.

Vrachtwagens met een alternatieve aandrijving komen steeds meer in het straatbeeld voor. LNG en CNG aangedreven voertuigen zijn daar voorbeelden van. Naast deze voertuigen zijn er ook elektrische en waterstof aangedreven voertuigen. Deze voertuigen zijn nu op beperkte schaal beschikbaar maar als gevolg van het klimaatakkoord zullen ze vanaf 2025 volop in het straat beeld aanwezig zijn. Reden dus om bewust te worden wat deze voertuigen voor impact hebben op onze bedrijfstak.

Inhoud workshop
Tijdens deze workshop zal ingegaan worden op de techniek van elektrisch en waterstof aangedreven voertuigen. Aan bod komt onder andere welke componenten aanwezig zijn en waar op gelet moet worden tijdens het monteren van een carrosserie of onderdelen. Bij elektrische en waterstof aangedreven voertuigen wordt met hoge spanningen gewerkt. Gevaarlijke situaties die vermeden moeten worden. Wat is belangrijk voor ons om te weten en rekening mee te houden?

Behalve de voertuigtechniek zullen ook de benodigde infrastructuur en aanpassingen in de werkplaats aan de orde komen.

Met deze workshop zal een beeld geschetst worden van elektrisch of waterstof aangedreven voertuigen. Maar wie wil werken aan vrachtwagens met een elektrische of waterstof aandrijving moet daarvoor gecertificeerd worden. Dit geldt ook voor de monteurs in truckwerkplaatsen. We willen u inzicht geven, hoe dat bij Volvo is geregeld.

Datum: Donderdag 24 oktober 2019
Tijd: 15.00 - ca. 19.15 uur
Locatie: Volvo Trucks Nederland
  Stationsweg 2
  4153 RD Beesd

15.00 uur Ontvangst
15.30 uur Elektrische vrachtwagens
  Wijnand van den Brink - Volvo Trucks Nederland
16.15 uur Korte pauze
16.30 uur Infrastructuur en werkplaats
  Elske van de Fliert - Zero-e
17.00 uur Pauze met versnaperingen
18.10 uur Waterstof aangedreven vrachtwagens
  Gert-Jan Rap - RAP Clean Vehicle Technology
18.50 uur Voertuigontwikkelingen en opleidingen
  Volvo Trucks Nederland
19.00 uur Afsluiting met aansluitend een borrel

Inschrijven
Aanmelden kan tot en met 13 oktober 2019. Aan deelname zijn voor leden van RAI CarrosserieNL geen kosten verbonden. Voor afmeldingen na 13 oktober 2019 of niet aanwezig zijn, worden annuleringskosten à € 50 excl. BTW per persoon in rekening gebracht.

Jasper Burgers
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL