CLCCR helpt bij Europese CO2-wetgeving bodies

17 september 2019

De Europese CO2-wetgeving voor trucks is dit jaar van kracht geworden. Intussen buigt de Europese Commissie zich over het verbreden van de wetgeving naar trailers en bodies. Daartoe is de CLCCR, onze Europese koepelorganisatie van trailer-, body- en opbouwfabrikanten, gevraagd om de Europese Commissie te adviseren. De CLCCR legt momenteel dan ook de laatste hand aan haar ‘Whitebook bodies’. En u kunt via RAI Vereniging uw reactie op dit whitebook geven, voordat het naar de Europese Commissie gaat.

Whitebook Bodies

In het zogenoemde Whitebook schrijft CLCCR haar aanbevelingen hoe CO2-wetgeving er uit zou moeten zien voor de body-bouwers in Europa. Van belang is eenvoud. Want waar truckfabrikanten meer tijd en middelen hebben om volledige VECTO-berekeningen te maken, daar ontbreekt het veelal aan bij de kleinere carrosseriebouwers. In het whitebook is dan ook een aantal voorstellen opgenomen hoe dit het beste kan worden ingestoken. Met daarbij in ogenschouw genomen, dat er een eerlijk en gelijk speelveld blijft tussen de grote en kleinere bouwers. Uiteindelijk moeten alle producten, waar het gaat om CO2-uitstoot/brandstofverbruik, langs de zelfde meetlat worden gelegd.

Oproep tot reactie (deze week)

Het concept van het whitebook is zo goed als gereed. U had kunnen deelnemen aan de werkgroep, door te reageren op ons verzoek tot deelname. Nu het concept gereed is kunt alsnog reageren en uw commentaren geven. Hoewel de wetgeving ‘ver in de toekomst’ lijkt, komt deze er vanaf 2023 zeker aan. Het is dan ook raadzaam om mee te denken en uw reactie te geven, want dít is het moment om mee te schrijven aan de aankomende wetgeving. We hoeven maar terug te kijken naar het dossier WLTP, en u ziet hoe wetgeving voor de toekomst ‘ineens’ ook aan uw voordeur staat. Wat resulteerde in zeer druk bezochte en geslaagde WLTP-bijeenkomst afgelopen week.

Wilt u het concept van het Whitebook Bodies ontvangen en hierover met ons in gesprek gaan, neem dan deze week contact op met Chris van Dijk, beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij RAI Vereniging. Dan kunnen wij voor het einde van deze maand onze inbreng vanuit RAI Vereniging indienen bij de werkgroep Whitebook Bodies. Vervolgens wordt het concept geredigeerd, doorloopt het nog een aantal accorderingsstappen binnen de CLCCR, waarna het gepresenteerd zal worden aan de DG GROW en DG CLIMA van de Europese Commissie.

Referentieperiode CO2-wetgeving trucks ingegaan

In de tussentijd is in het kader van Europese CO2-wetgeving per 1 januari 2019 de verplichting ingegaan voor truckfabrikanten om trucks te leveren met CO2-/brandstofverbruikscertificaat. Dit kan enkel gebeuren door een zgn. VECTO-berekening gemaakt door truckfabrikant, die conform Europese wetgeving zijn trucks moet certificeren. De volgende stap na de certificering zijn de grenswaarden waaraan de industrie moet gaan voldoen. De grenswaarden zijn 15% daling in 2025 en 30% daling in 2030.

Voor een procentuele daling is uiteraard een grondslag nodig. Deze wordt in de wetgeving de ‘referentieperiode’ genoemd. Afgelopen 1 juli 2019 is de ‘referentieperiode’ van één jaar ingegaan, en deze loopt tot 30 juni 2020. Alle nieuwe trucks die binnen die periode in de Europe Unie zijn verkocht, en binnen de wetgeving verplicht een CO2-certificaat moeten hebben, vormen samen het gemiddelde. Aan de hand van dat gemiddelde wordt de absolute daling naar respectievelijk 15 en 30 procent ingezet. De CO2-wetgeving voor trucks is van kracht. Voor de trailers is dit een kwestie van aftellen: vanaf 2023 gaat naar verwachting de CO2-certificeringsplicht in voor een groot deel van de trailers en bodies.

Vragen / reageren?

Heeft u vragen of wilt u reageren op het Whitebook Bodies? Neemt u dan deze week contact op met Chris van Dijk, beleidsadviseur duurzame mobiliteit bij RAI Vereniging.

>> Lees hier wat wij eerder over dit onderwerp schreven.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur