Informatiebijeenkomst: consequenties WLTP bij RDW-keuring vanaf 1 september

23 augustus 2019

Op donderdag 5 september organiseert RAI CarrosserieNL, samen met BOVAG, een informatiebijeenkomst voor haar leden over de (verregaande) consequenties van de nieuwe emissietest WLTP voor de op- en ombouw van bestelauto’s en de door de RDW recent aangedragen oplossing.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:

• korte terugblik, wat vooraf ging
  • welke consequenties heeft dit in de praktijk voor bestelwagens en lichte bedrijfswagens
  • wijze van keuren door RDW vanaf 1 september, procedure indien de fabrikant geen tool beschikbaar heeft
  • restant voorraad regeling WLTP / NEDC en overgangsregeling M2-N2 voertuigen

In het kader van WLTP moet vanaf 1 september 2019 voor vrijwel alle opbouwen op een basisvoertuig officieel een nieuwe CO2-berekening worden gemaakt, voordat het voertuig bij de RDW wordt aangeboden voor eerste registratie.

Deze Europese regels schrijven voor dat niet langer de standaard CO2-uitstoot van het basisvoertuig geregistreerd wordt, maar de totale emissie als gevolg van de op- of ombouw. De uiteindelijke waarde moet in principe berekend worden met een rekenmodel van de fabrikant of importeur en de veranderingen betreffen dan gewicht, luchtweerstand en rolweerstand. Echter, dit moet wel binnen de normen die de fabrikant zélf stelt, aangezien die fabrikant in Europees verband nog altijd afgerekend wordt op zijn totale CO2-uitstoot.

De nieuwe regels zullen in de praktijk ongetwijfeld voor een aantal hobbels zorgen en daarom informeren RAI CarrosserieNL en BOVAG hun leden graag over de huidige stand van zaken, de wetten en regels, ons overleg met de RDW, de uitzonderingen en de procedures.

Transport Compleet, Evenementenhal Gorinchem
Franklinweg 2
4207 HZ Gorinchem

De bijeenkomst start om 10:30 uur en duurt tot uiterlijk 14:00 uur. Lunch wordt verzorgd.

Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via deze link.

Aansluitend kan tot 22:00 ’s avonds de beurs Transport Compleet bezocht worden.

Kees Pereboom
Beleidsadviseur