Update Project "Veilig vervoer en opslag van lithium-ion accu’s"

19 juli 2019

In mei werd het startsein gegeven voor het corporate, dus sectie-overstijgende, project “veilig vervoer en opslag van lithium-ion accu’s”. Doel is het bewerkstelligen van duidelijke wet- en regelgeving, het informeren van ondernemers daarover en het voorlichten van consumenten over het veilig gebruik van li-ion accu’s. Een tussentijdse update.

lithiumbatterij

Handboek

Inmiddels is een Handboek gepubliceerd dat de relevante wetgeving voor het vervoer van li-ion accu’s op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk maakt. Het handboek is gebaseerd op de meest recente versie van de Europese ADR wetgeving.

PGS 37

RAI Vereniging heeft een plaats weten te verwerven in de PGS 37-commissie die zich bezighoudt met het voorbereiden van wetgeving voor de opslag van li-ion accu’s, waarvan de eerste concept-wetteksten later dit jaar worden verwacht.

Consumentenvoorlichting

Ook zijn de voorbereidingen voor de consumentencampagne gestart. Samen met het Verbond van Verzekeraars, BrandweerNL en een aantal branchepartijen zijn tien adviezen opgesteld voor consumenten hoe veilig om te gaan met li-ion accu’s.

Voor de begeleiding van het gehele project is een werkgroep samengesteld met vertegenwoordigers van bedrijven uit de secties Personenauto’s en Lichte Bedrijfswagens, Aftermarket, Scooters, Motoren, Fietsen en RAI CarrosserieNL.