Week van de RI&E in teken van beroepsziekten

12 juni 2019

Wie wil niet elke dag gezond aan het werk gaan en ook gezond weer thuiskomen? Het voorkomen van beroepsziekten is dus actueel.

Van 17 t/m 21 juni wordt hieraan extra aandacht aan besteed tijdens de Week van de RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie).

RI&E wil eigenlijk niets anders zeggen dan het gestructureerd in kaart brengen van de risico’s voor de gezondheid en waar nodig maatregelen nemen, te beginnen bij de bron van het risico. Er is een specifieke RI&E voor de carrosseriebranche opgesteld en ook de Arbocatalogus voor de carrosseriebranche biedt praktische oplossingen om het werk veilig en gezond te organiseren. Het voordeel van de RI&E voor de carrosseriebranche is dat deze niet meer goedgekeurd hoeft te worden voor bedrijven met minder dan 25 werknemers.

Verder is er een Arbo werkgroep carrosserie RI&E , van en voor de sociale partners in de carrosseriebranche. Deze wordt gevormd door FOCWA, RAI CarrosserieNL, en de vakbonden CNV vakmensen, FNV metaal  en de Unie.

Naast vernieuwing van de website www.arbocatalogus-carrosserie.nl, waaraan op dit moment volop achter de schermen wordt gewerkt, is er de laatste twee jaar samen met experts op dit gebied ook hard gewerkt aan informatie over het veilig werken met gevaarlijke stoffen. De resultaten hiervan zullen ook worden verwerkt in de nieuwe website, naast de huidige thema’s fysieke belasting en geluid. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Tevens staan o.a. DME (Diesel Motoren Emissie) en OPS (Organisch Psycho Syndroom) ook wel de schildersziekte waar door het gebruik van organische oplosmiddelen het centrale zenuwstelsel wordt aangetast wat leidt tot vele lichamelijke en psychische klanten aan de orde.

Deze activiteiten worden grotendeels gefinancierd door het OOC (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Carrosseriebedrijf).

RAI CarrosserieNL zal aansluiten bij een gratis bijeenkomst van ValQ tijdens de Week van de RI&Ev op 21 juni, waarin de dynamische RI&E zal worden gepresenteerd en gezien de positieve ervaringen die hier bij enkele carrosseriebouwers mee is opgedaan zal een vertegenwoordiger van RAI CarrosserieNL ook bij deze bijeenkomst aanwezig zijn.

Wat ons betreft: veilig werken is goed vakmanschap! Neemt u voor informatie over veilig werken contact op met onze juridische afdeling via 0885011031.

Jasper Burgers
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL