Voorlopig Britse G2-tachograafkaarten in Nederland

4 juni 2019

Door voortdurende problemen bij de Nederlandse toeleverancier van tachograafkaarten worden de nieuwe bestuurderskaarten, bedrijfskaarten en werkplaatskaarten voor de tweede generatie digitale tachograaf (G2) door Kiwa voorlopig ingekocht in Engeland. Eerder kocht Kiwa al Kroatische werkplaatskaarten in.

Kiwa Register is gestart met de uitgifte van bestuurders- en werkplaatskaarten voor de Slimme Tachograaf. Deze G2-Tachograaf is verplicht voor vrachtwagens en bussen met een datum eerste toelating vanaf 15 juni 2019 indien er werkzaamheden met een tachograafplicht mee worden uitgevoerd.

Voor de uitgifte van de G2-tachograafkaarten kan Kiwa nog niet beschikken over eigen typegoedgekeurde kaarten vanwege problemen bij de toeleverancier van de Nederlandse kaart. Daarover schreven wij eerder dit bericht.

Kiwa zal voor de productie tijdelijk gebruik maken van typegoedgekeurde tachograafkaarten van een andere lidstaat (voorlopig uit het Verenigd Koninkrijk). Deze kaarten krijgen de volledige looptijd en wijken alleen qua uiterlijk af van de bekende Nederlandse kaarten. G2-kaarten zijn overigens te herkennen aan het gedrukte ‘G2’ links onderaan de kaart.

Werkplaatskaarten

Bent u nog in het bezit van een werkplaatskaart die alleen geschikt is voor het ijken van een eerste generatie Digitale Tachograaf en wilt u deze vervangen voor een G2-werkplaatskaart, die geschikt is voor het ijken van een Slimme (Smart) Tachograaf, dan kunt u bij Kiwa een nieuwe aanvraag indienen. Let wel: hieraan zijn kosten verbonden en met een geldige G1-werkplaatskaart mag u vanaf 15 juni, zolang deze geldig is, nog steeds een eerste generatie Digitale Tachograaf ijken, alleen indien u een G2 (slimme) tachograaf wilt ijken heeft u een G2-werkplaatskaart nodig!

Maakt u nu gebruik van een tijdelijke Kroatisch G2-werkplaatskaart volgens de speciale regeling die Kiwa in maart/april samen met BOVAG en RAI Vereniging ontwikkelde? Dan moet u deze zo spoedig mogelijk gaan vervangen, want deze kaart is immers geldig t/m 15 juli 2019.

Bestuurderskaarten

Als een bus of vrachtwagen is uitgerust met een Slimme tachograaf, dan mag de chauffeur een geldige G1-bestuurderskaart blijven gebruiken, waarmee de rij- en rusttijden geregistreerd worden. Wilt u toch gebruik maken van de nieuwste opslagmogelijkheden, zoals de GPS-locatie van het voertuig, dan heeft u een G2-bestuurderskaart nodig. Het aanvragen van een G2-bestuurderskaart kan hier.

Wissel ten onrechte uitgegeven G1-kaarten om

Lidstaten mogen van de Europese Commissie geen eerste generatie (G1) kaarten uitgeven met een ingangsdatum van 15 juni of later. De Kiwa heeft deze kaarten helaas al wel uitgegeven. Deze circa 500 kaarten moeten vervangen worden door de G2 bestuurders- en bedrijfskaarten (te herkennen aan het gedrukte ‘G2’ links onderaan de kaart).

Kaarthouders krijgen hier deze week automatisch bericht van Kiwa over. Overigens raden wij u samen met TLN aan om zelf te controleren of u een dergelijke kaart heeft ontvangen en contact te zoeken met de Kiwa indien u geen bericht ontvangt.

Verschijning eerste Britse bestuurders- en bedrijfskaarten

Alle G2 bestuurders- en bedrijfskaarten met een ingangsdatum van 15 juni tot en met 21 juni worden deze week geproduceerd. Houders van deze kaarten kunnen vanaf donderdag 6 juni een afspraak maken voor het leveren van de kaarten. De bestuurders- en bedrijfskaarten hebben een normale looptijd van vijf jaar.

Nederlandse G2-tachograafkaarten

De verwachting van Kiwa is dat de Nederlandse G2-tachograafkaarten eind juni geleverd worden.

Voor meer informatie over de uitgifte van de tachograafkaarten kunt u terecht op de website www.kiwaregister.nl, waar u ook antwoord vindt op de meest gestelde vragen.

Tom van Steijn
Sectiemanager RAI CarrosserieNL