Project “Veilig vervoer en opslag van lithium-ion accu’s” gestart

17 mei 2019

RAI Vereniging is recent een project gestart waarmee zij haar leden wil ondersteunen bij het veilig vervoeren en opslaan van lithium-ion accu’s. In steeds meer producten van onze leden, van e-bike tot vrachtauto, worden deze li-ion accu’s immers toegepast.

De li-ion accu is met zijn hoge energiedichtheid en herlaadbaarheid een waardevolle uitvinding. Dit type accu’s kan echter tijdens het opladen of door beschadiging oververhit raken en in brand vliegen. Doordat li-ion batterijen in steeds meer producten toegepast worden, neemt onvermijdelijk ook het aantal incidenten toe.

De brandveiligheid van accu’s is daarmee essentieel voor het imago van innovatieve producten zoals e-bikes, speed pedelecs en e-scooters. Deze productgroepen winnen in hoog tempo aan populariteit. Daarom is het belangrijk dat er op korte termijn consistente wet- en regelgeving en beleid komt voor het brandveilig opslaan en vervoeren van li-ion accu’s.

Handleiding

RAI Vereniging is voor het accuproject bezig om samen met Evofenedex een overzichtelijke handleiding te maken zodat de relevante wetgeving voor het transport van li-ion (ADR) op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk wordt gemaakt. Daarnaast is RAI Vereniging direct betrokken bij het opstellen van nieuwe, specifieke wetgeving voor de opslag van li-ion accu’s. Dit gebeurt in de zogenaamde Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 37, de PGS 37.

Verenigingsbreed

Ook de communicatie over het veilig gebruik en eventuele risico’s is heel belangrijk. Denk daarbij aan het opstellen van “Gouden Tips” voor consumenten voor het veilig gebruiken van producten met een li-ion accu.  In samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en BrandweerNL is RAI Vereniging bezig met het ontwikkelen van een consumentencampagne rondom het veilig gebruik van li-ion accu’s.

Daarmee is dit project waardevol voor leden van in elk geval onze secties: Aftermarket, Fietsen, Motoren, Scooters, Personenauto’s en lichte bedrijfswagens en RAI CarrosserieNL. Aanleiding voor het hoofdbestuur van RAI Vereniging om hiervan een verenigingsbreed project te maken.

RAI Vereniging gaat met dit project bestaande én gewenste regelgeving in kaart brengen en samenwerken met een groot aantal andere belanghebbenden, zoals overheden, transporteurs, keuringsdiensten, hulpverleners, verzekeraars, brancheorganisaties, dealers en consumentenorganisaties.

Tools

Wij zullen rond dit thema uiteraard ook diverse praktische tools voor u ontwikkelen, zoals een webdossier, brochures, themabijeenkomsten en bijvoorbeeld een app met regelgeving en handreikingen.

RAI werkgroep Accu’s

Van het grootste belang is dat nieuwe wetgeving naadloos aansluit bij de praktijksituaties van onze ondernemers en dat wij putten uit hun ervaring. Daarom is de zogenaamde ‘RAI werkgroep Accu’s’ opgericht met leden vanuit alle belanghebbende secties. Hieronder kunt u als lid (na inloggen) de presentatie downloaden uit de werkgroepbijeenkomst van 7 mei jl.

Meer informatie: Eric-Jan van der Berg, projectmanager of Eugène Moerkerk, beleidsadviseur Duurzaamheid & Techniek

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur