Tweede Kamer stelt voorlopig geen strengere eisen aan fietsverlichting

4 maart 2019

Hoewel de noodzaak van goede zichtbaarheid op de fiets bij politici tussen de oren zit, komen er voorlopig geen strengere wettelijke eisen aan fietsverlichting. Een motie van 50plus en het CDA die de regering daartoe opriep werd helaas verworpen.

Vóór de motie stemden op 12 februari SP, GroenLinks, PvdD, DENK, 50PLUS, SGP, CDA, ChristenUnie en FvD, tegen waren de VVD, PVV, D66 en PvdA. Het aantal fracties dat dinsdag vóór de motie stemde was dus weliswaar groter, maar de tegenstemmers hebben nu eenmaal meer zetels.

Keurmerk

De motie van de twee Kamerleden werd ingediend tijdens het debat over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Minister van Nieuwenhuizen begrijpt de oproep wel en deelt de zorg, maar zij wees erop dat er al een RAI keurmerk Fietsverlichting bestaat.

Wettelijk eisen

Wij hebben de Kamer er nog op gewezen dat het keurmerk inderdaad staat voor goede zichtbaarheid, maar dat de gemiddelde burger ervan uit zal gaan dat verlichting die wettelijk is goedgekeurd ook wel veilig zal zijn. De bereidheid om verder te denken en te kiezen voor werkelijke goede zichtbaarheid zal dan gering zijn. De enige manier om echt verschil te maken is strengere wettelijke eisen, waarvoor de keurmerkcriteria heel goed als basis kunnen dienen.

Meer informatie: Miranda Maasman, public affairs adviseur