Snel beantwoordt Kamervragen autofiscaliteit

1 februari 2019

We hebben er bijna twee maanden lang op moeten wachten, maar daar waren op 25 januari dan toch de antwoorden van staatssecretaris Snel van Financiën op een dik pakket Kamervragen over tussentijdse evaluatie van Autobrief II, WLTP, bpm en parallelimport.

Waarom dit zó lang heeft moeten duren is ons niet duidelijk, want de 37(!) pagina’s antwoorden op de Kamervragen (download hieronder) bevatten helaas bitter weinig nieuws. De staatssecretaris lijkt niet van zins zijn koers aan te passen, waardoor het niet op korte termijn tot significante beleidswijziging zal komen.

Snel in een notendop

Auto’s worden duurder om andere redenen dan de WLTP, de auto-industrie heeft zelf meegewerkt om com2pas te creëren en heeft dus eigenlijk geen reden tot klagen over hogere uitkomsten. Snel wil wachten op meer cijfers, waarmee TNO (pas) in mei komt. De evaluatie van Autobrief II geeft geen aanleiding tot wijziging. De BPM-teruggaaf voor taxi’s komt niet terug, maar het zorgvervoer hoeft niet bang te zijn want de regeling is nu nog niet afgeschaft dus: sla nu nog snel je slag (of leg de rekening bij de gemeente…).

Tot slot: Parallelimport is hardnekkig en lastig te bestrijden, maar het is wél toevallig dat haast alle auto’s op basis van een taxatierapport schade hebben en als de BPM wordt afgebouwd verdwijnt een deel van het financiële belang en dat kan gunstig uitpakken.

Over dat laatste heeft Snel gisteren een brief aan de Kamer gestuurd waarin hij zijn aanpak van knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen voorstelt. Daarin lezen wij dat de getaxeerde waarde van geïmporteerde tweedehands auto’s in de toekomst onafhankelijk wordt gecontroleerd door de RDW. Dit ziet hij als een oplossing voor de praktijk waarin schade aan een geïmporteerd voertuig nu soms wordt uitvergroot of fictief opgegeven, met het doel minder BPM te betalen.

Samenvattend memo

Hieronder vindt u (na inloggen) een memo met uitvoeriger samenvatting van de antwoorden van Snel die wij aan onze Public Affairscommisie stuurden. De PA-commissie bespreekt dit op 7 februari. Uiteraard is deze ook gedeeld met onze WLTP-expertgroep.

Kamerdebat

Op 13 februari zal de Tweede Kamer over autobelastingen debatteren. Daarbij is zeer de vraag of de Kamerleden genoegen nemen met de antwoorden van de staatssecretaris. In elk geval stellen wij alles in het werk om onze standpunten en informatie (nogmaals) met kracht onder hun aandacht brengen.

Brief

RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en VNA hebben op dit moment een gezamenlijke (brand)brief in voorbereiding waarin zij indringend aandacht vragen voor hun grieven over het bovenstaande.

Meer informatie: Wijnand de Geus