LZV terug op Europese agenda voor CO2-reductie

02-11-2018

Aangescherpte CO2-doelstellingen voor trucks zijn een hot topic in de Europese politiek. Doorgaans in relatie tot de uitlaatemissies, maar recent komt de LZV ook weer nadrukkelijk in beeld als probaat middel om CO2-uitstoot te reduceren.

Feitelijk blokkeerde het Europees Parlement in 2014 juridisch de grensoverschrijdende inzet van LZV’s. Ook Europese Commissie liet tot dusver bij het formuleren van CO2-doelstellingen voor trucks de LZV tot dusver geheel buiten beschouwing.

Recent bleek echter dat meerdere partijen de LZV als middel tot CO2-reductie toch niet zo’n slecht idee vinden.

Niet alleen trucks

Zo benadrukte Joachim Drees, CEO van MAN Trucks en voorzitter van ACEA’s Commercial Vehicle Board (truckfabrikanten), onlangs nog dat de LZV de snelste weg is naar CO2-reductie. “Het irriteert dat er voor CO2-reductie alleen maar wordt gekeken naar trucks en niet naar andere oplossingen”, aldus Drees.

Een woordvoerder van GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout, die officieel rapporteur is voor de CO2-normering voor trucks maar verklaard geen liefhebber van LZV's, meldt dat ook diverse partijen in het Europees Parlement de LZV weer als CO2-tool willen zien opgenomen in het wetsvoorstel.

Supercredit

De LZV zou zelfs een ‘supercredit’ kunnen krijgen, net zoals elektrische auto’s dat hebben bij de CO2-regulering voor personenauto’s. Eickhout is naar verluidt geen voorstander van de LZV-benadering, maar de woordvoerder zegt dat nu het onderwerp op tafel ligt, het ook behandeld moet worden.

Het (voltallige) Europees Parlement en de raad van transportministers moeten nog overeenstemming bereiken over definitieve CO2-doelstellingen voor trucks. Debat en stemming daarover staan op de EP-agenda voor 14 november a.s.

Bron: EURACTIV-artikel Modular or ‘monster’ trucks back on the table