Kritische Kamervragen over stijgende BPM

05-11-2018

Vorige week kondigde staatssecretaris Snel van Financiën aan dat hij geen aanleiding ziet de BPM-tabellen aan te passen als gevolg van de WLTP-introductie. Inmiddels stellen Kamerleden hem daarover kritische vragen.

Tweede Kamer

Afgelopen vrijdag moesten wij u helaas schrijven over het BPM-konijn uit de hoge hoed.

Brief

Deze week hebben wij samen met BOVAG onze verbijstering hierover in een uitvoerige brief (download hiernaast) gedeeld met de leden van de Vaste Tweede-Kamercommissies van Financiën en IenW.

Toezegging Wiebes

Het besluit van staatssecretaris Snel om de BPM niet aan te passen staat immers haaks staat op deze letterlijke toezegging van toenmalig staatssecretaris van Financiën Wiebes aan de Tweede Kamer.

“De implementatie van de nieuwe testmethode betreft een technische omzetting, waarbij uitsluitend de definitie van de vaststelling van de CO2- uitstoot van een voertuig wordt aangepast. Het is van belang dat de transitie goed uitvoerbaar is en budgettair neutraal verloopt. Auto’s worden immers niet onzuiniger, alleen de testmethode verandert. Het is niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen”, aldus de brief van staatssecretaris Wiebes aan Tweede Kamer op 6 oktober 2016.

Consument gedupeerd

Wij vinden het winst dat de nieuwe emissietest een realistischer beeld geeft van het te verwachten praktijkverbruik, maar betreuren het zeer dat de Nederlandse consument nu de dupe wordt en in de meeste gevallen (fors) meer gaat betalen voor zijn of haar nieuwe auto. Dat was absoluut niet de bedoeling van de Tweede Kamer, maar wordt door het besluit van de staatssecretaris wel werkelijkheid.

In de brief hebben wij een groot aantal voorbeelden aangedragen van veel verkochte automodellen in de kleine en middenklasse waarvan de BPM sterk stijgt.

Kamervragen

Voor een aantal Kamerleden is dit inmiddels aanleiding hier de staatssecretaris kritisch op te bevragen en zijn uitleg te vragen bij waarom hij dit zo anders ziet. Wij hebben deze vragen voor u in de download hiernaast bij elkaar gezet.

Behandeling hiervan komende week. Wordt vervolgd.