BPM-konijn uit de hoge hoed

26 oktober 2018

Vorige week werden wij laat in de vrijdagmiddag onaangenaam verrast door het plotseling verschijnen van de brief van staatssecretaris Snel aan de Tweede Kamer over het nu niet aanpassen van de BPM in relatie tot de WLTP.

Ondanks onze intensieve contacten met het ministerie in de afgelopen maanden, heeft men ervoor gekozen om ons niet voor het verzenden van de brief te informeren.

In onze nieuwsbrief meldden wij daarom eerder op dezelfde vrijdagmiddag nog dat onduidelijkheid troef was bij het aanpassen van BPM-tarieven en/of -grenswaardes.

Het spreekt voor zich dat wij erg teleurgesteld zijn over dit besluit, wat wij ook lieten blijken in onze persreactie op die vrijdag.

Een eerste blik op de brief en het daarbij gevoegde TNO-rapport geeft ons nog veel vragen. Wij weten dat de overgang van NEDC naar WLTP en de daarbij horende NEDC 2.0-waardes veel uitdagingen geeft en dat heel lastig exact is vast te stellen wat de verschillen zijn aangezien er nog weinig WLTP-tenaamstellingen zijn. Toch wijzen diverse onderzoeken en nagenoeg alle OEM’s erop dat er daadwerkelijk een (significant) verschil zit tussen de oude NEDC-waarde en de nieuwe WLTP/NEDC 2.0-waarde van hetzelfde automodel.

Onze vervolgactie

Uiteraard zoeken wij binnenkort contact met betrokken Tweede Kamerleden om onze zorgen over het besluit en deze ontwikkeling nader uit te leggen, waarbij we samen optrekken met de collega's van BOVAG en VNA. Ook bereiden wij nu zorgvuldig met onze WLTP-expertgroep een uitgebreide reactie op dit tweede TNO-rapport voor door het verzamelen van aanvullende data.

Het spreekt voor zich dat wij u nauwlettend van een en ander op de hoogte zullen houden.

>> Teruglezen wat wij eerder over het onderwerp WLTP hebben geschreven, kan met deze link.