Week vol slimmer transport

09-10-2018

Transport en logistiek moet slimmer, schoner, veiliger en efficiënter worden. Techniek moet daar voor zorgen. En deze werd uitgetest in de Experience Week 'Connected Transport'.

Vorige week worden de verschillende technieken in de praktijk getest tijdens de speciale Experience Week ‘Connected transport’.

Een internationale primeur voor Nederland.

 

In het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg werd het vijfdaagse event officieel gestart met het symbolisch uitzwaaien van een konvooi van drie vrachtwagens.

De Experience Week was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector ‘connected transport’ in de logistieke praktijk te brengen. Niet minder dan 250 vrachtwagens, uitgerust met slimme technieken, reden hun normale logistieke route maar dan in konvooi.

Echte lading, echte routes

De week is een vervolg op de Truck Platooning Challenge van april 2016. Waar toen nog zonder lading werd gereden, werd dit jaar geëxperimenteerd in de logistieke praktijk: met echte lading, op echte routes. 

Vanuit zes locaties (Helmond, Tilburg, Rotterdam/Maasvlakte, Moerdijk, Roosendaal, Aalsmeer) en verspreid over vijf dagen zijn 250 routes afgelegd, die passen in de corridor Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied. Deelnemende trucks reden in konvooi: een groep van meerdere vrachtwagens die als eenheid worden gepland en op ruime en veilige volgafstand van elkaar rijden. Chauffeurs werden met een app op het dashboard vrijwel real-time geïnformeerd over de situatie verderop op hun route en geadviseerd over hoe hierop te reageren.

(C)ACC

De trucks waren voorzien van (Cooperative) Adaptive Cruise Control (ACC) en van connected technologie: systemen die het mogelijk maken om het gehele konvooi veilig en in zijn geheel over kruispunten te geleiden. Het konvooi wordt in een vroeg stadium gedetecteerd door slimme verkeerslichten (VRI’s)  op de kruispunten, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer.

Brandstofbesparing

Belangrijke uitkomst is dat met CACC en het gebruik van intelligente verkeerssytemen al gauw zo'n 6 tot 8% brandstof bespaard kan worden. Dat is mooie winst voor kostenreductie voor de transporteur en voor het terugdringen van CO2-uitstoot.

Afdronk

Dirk-Jan de Bruijn is programmadirecteur Tulip Truckplatooning vanuit Rijkswaterstaat. Hij schreef een lezenswaardige persoonlijke ‘afdronk’ over de Experience Week.

TNO onderzoekt de testresultaten, de bevindingen worden begin november verwacht.

Deelnemende partijen aan de Experience Week Connected Transport waren: Albert Heijn, Peter Appel Transport, Cornelissen Groep, GDH-Heestermans, Van der Slot Logistics, DHL, GVT, J. Starmans, De Rijke, Overbeek, Jan de Rijk, Havenbedrijf Rotterdam, ECT, Van de Broek Logistics, TNO, Simacan, App2Track, Dynniq, Royal Haskoning DHV, TVM, de gemeenten Helmond, Tilburg en Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Utrecht, provincie Noord-Brabant, HVTT15, Partnership Talking Traffic, KPN, BeMobile, Flitsmeister, Districon, Simacan, SmartwayZ, Smart Port, TLN, DAF, Innovation Expo, Kyocera, V-tron, Royal FloraHolland, Swarco, Compass, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Gerelateerde dossiers