Ontheffingsregeling C-rijbewijs elektrische bestelwagens nog steeds ‘in de maak’

12-10-2018

Een nieuwe, tijdelijke ontheffingsregeling van het C-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelauto’s met een GVW van 3500-4250 kg is nog immer in ontwikkeling. Dat geldt overigens voor goederenvervoer, voor personenbusvervoer is überhaupt nog niets geregeld.

rijbewijs

Wij hebben daarover in januari dit jaar eerder al dit artikel geschreven.

Stakeholdersmeeting

Eind september was er een stakeholdersmeeting over de stand van zaken. Publicatie van de nieuwe regeling wordt nu op z'n vroegst voorzien voor maart 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de beoogde aanvullende opleiding voor de chauffeur nog helemaal opgezet moet worden.

Personenvervoer

Deze ontheffingsregeling geldt tot dusver alleen voor goederenvervoer. Voor personenvervoer (met taxibussen, bijvoorbeeld voor mensen met een beperking) is deze niet bedoeld. De chauffeur zou dan moeten beschikken over een D-rijbewijs. Een zeer ongewenste situatie waarvoor wij deze week, samen met KNV, met een persbericht nadrukkelijk aandacht hebben gevraagd.

Download

Hiernaast kunt u als lid (even inloggen dus) een puntsgewijze samenvatting van alle ontwikkelingen rond deze regeling downloaden.