ADAS gepresenteerd tijdens VerkeersGedragsDag

19-04-2018

Eerder deze maand vond de jaarlijkse VerkeersGedragsDag plaats, hét event voor gedragswetenschappers, onderzoekers, opleidingsinstituten, die op de één of andere wijze betrokken zijn bij het gedrag van verkeersdeelnemers en het op beïnvloeden daarvan.

ADAS

Vanzelfsprekend namen verkeersveiligheid en voorzieningen hiervoor in moderne voertuigen een prominente plaats in op het programma van de VerkeersGedragsDag.

RAI Vereniging verzorgde, samen met Connecting Mobility, op 4 april een presentatie over ADAS (Advanced Driver Assistent Systems).

Onderzoek Connecting Mobility

Basis hiervoor was het onderzoek van Connecting Mobility van medio 2017 onder ca. 1500 zakelijke rijders naar bekendheid met en gebruik van ADAS-voorzieningen in hun voertuigen. Daaruit kwam naar voren dat veel zakelijke rijders onvoldoende bekend waren met het bestaan en de mogelijkheden van dergelijke systemen en als ze er al over beschikten in voertuigen, het gebruik ervan heel beperkt is.

Toolkit

RAI Vereniging heeft vorig jaar veel aandacht besteed aan het betreffende onderzoek en is in samenwerking met een 15-tal maatschappelijke organisaties en overheden (zoals ANWB, SWOV, RDW, I&W, CBR, VNA, etc.) een offensief begonnen om meer bekendheid te geven aan de potentie van ADAS-sen voor zowel verkeersveiligheid als doorstroming maar ook als opmaat naar zelfrijdende voertuigen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het ontwikkelen van een ‘toolkit’ voor onder meer de retail om de kopers van auto’s te wijzen op de voordelen van ADAS-sen.

Tijdens de presentatie heeft RAI Vereniging het maatschappelijk belang van ADAS-sen toegelicht en inzicht gegeven in de afzonderlijke acties die vanuit het collectief het komende jaar zullen worden ondernomen.

Meer informatie: Leo Bingen, beleidsadviseur smart mobility, connectiviteit en data