Media-aandacht WLTP leidt tot Kamervragen en gesprek met staatssecretaris

11-01-2018

Grote media-aandacht over de prijsontwikkeling van auto’s onder invloed van de WLTP deze week leidde tot Kamervragen en een afspraak op korte termijn met staatssecretaris Snel van Financiën.

autobelasting

De Telegraaf berichtte maandag in het artikel “Schrikken in de showroom: strenge milieutest maakt auto stuk duurder” dat sommige autotypen (fors) duurder kunnen worden door de omzetting naar de WLTP.

De volgende dag maakte de krant het vervolg “BPM moet zo snel mogelijk verlaagd”, wat leidde tot vragen van de VVD-kamerleden Remco Dijkstra en Helma Lodders.

Steven van Eijck kon dinsdag in een interview met ‘Spitsuur’ van BNR Nieuwsradio uitgebreid uitleggen waar hier precies ‘de schoen wringt’.

Inmiddels staat voor 1 februari een afspraak in de agenda’s om te praten met staatssecretaris Menno Snel van Financiën.

Budgetneutraal
RAI Vereniging vindt dat de overgang van NEDC naar WLTP per saldo budgetneutraal moet plaatsvinden; de consument mag onder geen beding de dupe worden van deze nieuwe test. Dit ligt ook in lijn met de eerdere expliciete wens van de Tweede Kamer.

In deze overgangsfase kunnen individuele modellen (tijdelijk) duurder worden, maar er zijn ook modellen die lager uitvallen. Op dit moment is nog maar een beperkt aantal WLTP-geteste modellen op de markt, waardoor nog geen uitspraken zijn te doen over de gehele automarkt. Zo gezegd moeten ‘appels wel met appels’ vergeleken kunnen worden.

Specifiek voor diesels geldt dat als deze al aan de strengste RDE-eisen voldoen, het veelal zo is dat de CO2-uitstoot ook nog eens toeneemt.

WLTP-expertgroep
Vandaag komt onze WLTP-expertgroep bijeen. Op hun agenda de uitdagingen bij terugrekening naar NEDC 2.0, de voorbereiding van het gesprek met de staatsecretaris en wat de WLTP betekent voor de brandstofetikettering.

Informatiesessie journalisten
Volgende week organiseert RAI Vereniging, samen met de APRC en APC, een WLTP-informatiesessie voor (vak)journalisten. Hierbij willen wij nader ingaan op de gevolgen van de overgang en uitgebreider inzicht geven in de oorzaken van de hogere NEDC 2.0-waardes.

Meer informatie: Wijnand de Geus