Typegoedkeuring speed-pedelecs wijzigt per 1 januari 2018, remlicht en claxon verplicht

19-12-2017

Per 1 januari 2018 vervalt de oude typegoedkeuring voor speed-pedelecs. Op verschillende consumentenfora is de onzekerheid bij eigenaren van speed-pedelecs over de aanstaande wijziging in de typegoedkeuring regelgeving te lezen.

speed pedelec

Zij vrezen dat hun speed-pedelec na 1 januari 2018 niet meer voldoet aan de regels en niet meer verzekerd is. Vakblad Tweewieler vroeg aan Eugène Moerkerk van RAI Vereniging hoe het precies zit.

“Speed-pedelecs worden in Nederland geregistreerd als bromfiets. Voor speed-pedelecs die reeds beschikken over een kentekenplaat en waarbij bovendien de eigenaar van het voertuig geregistreerd is bij de RDW verandert er niets, die blijven toegelaten op de Nederlandse weg.

Wel moeten deze speed-pedelecs bij gebruik op de openbare weg altijd voldoen aan de permanente eisen in de Regeling Voertuigen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de speed-pedelecs moeten zijn uitgerust met een linker buitenspiegel (Artikel 5.6.45) en een ambergele retroreflector aan iedere zijkant (Artikel 5.6.51).”

Wijziging nieuwe modellen
Voor nieuwe speed-pedelecs die nog niet bij de RDW in het kentekenregister geregistreerd zijn, is er wel een belangrijke wijziging op komst volgens Moerkerk: “De speed-pedelecs moeten bij de eerste toelating, dus de eerste registratie bij de RDW, beschikken over een Europese typegoedkeuring of een individuele toelating door de RDW. Tot en met 31 december 2017 mag dit zowel een Europese 2002/24 typegoedkeuring als een Europese 168/2013 typegoedkeuring zijn. Vanaf 1 januari 2018 moet dit een Europese typegoedkeuring zijn die gebaseerd is op de op 1 januari 2016 van kracht geworden Europese (kader)verordening (EU) 168/2013. Bij een individuele eerste toelating wordt er vanaf 1 januari 2018 door de RDW ook gekeken naar de toelatingseisen uit deze Verordening. Dat betekent bijvoorbeeld dat nieuwe speed-pedelecs moeten zijn voorzien van een type goedgekeurde claxon en een remlicht dat gaat branden zodra je gaat remmen.”

Verordening (EU) 168/2013
In de praktijk betekent dit dat je als dealer direct moet controleren of de nieuwe nog niet verkochte speed-pedelec een Europese 168/2013 typegoedkeuring heeft. “Dit staat op de constructiesticker op de fiets, en in het CvO (Certificaat van Overeenstemming) dat de fabrikant/leverancier meelevert.

Alle speed-pedelecs die tot 31 december 2017 zijn geproduceerd, mogen nog aan de oude Richtlijn 2002/24/EG voldoen. Gaat de dealer de speed-pedelec voor 1 januari 2018 te naamstellen (registratie bij RDW), dan voldoet hij aan de regels.” Leveranciers die ongeregistreerde speed-pedelecs met een 2002/24 typegoedkeuring na 1 januari 2018 op voorraad hebben, moeten deze via de fabrikant aanmelden bij RDW voor de Restantvoorraadregeling. Moerkerk: “Dit is een gelimiteerde regeling. Meer informatie is te verkrijgen bij uw fabrikant of diens officiële vertegenwoordiger in Nederland.” Dealers en consumenten kunnen checken of een speed-pedelec is toegelaten en geregistreerd bij RDW via de RDW-OVI website (https://ovi.rdw.nl/), de Online VoertuigInformatie webpagina. Speed-pedelecs die een datum eerste toelating hebben, zijn reeds door de RDW geregistreerd.

Verzekeringsplicht
Fietsdealers die een nieuwe nog niet verkochte speed-pedelec met een Europese 2002/24 typegoedkeuring voor 1 januari 2018 willen registreren bij de RDW, zonder dat er een koper gevonden is voor het voertuig, kunnen dat doen door bijvoorbeeld het voertuig op naam van het eigen bedrijf te zetten. “Dat betekent wel dat men vanaf dat moment ook de speed-pedelec moet verzekeren voor de wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen (WAM-plicht). Hier kan men als bedrijf ook weer ‘onderuit’ komen als men beschikt over een RDW erkenning bedrijfsvoorraad. In dat geval kan het opnaamgestelde voertuig opgenomen worden in de RDW bedrijfsvoorraad. Uiteraard zijn er wel weer allerlei eisen en kosten aan deze RDW erkenning verbonden”, besluit Moerkerk.

Meer informatie: Eugène Moerkerk

Zie ook: Dossier Wet- en regelgeving speed-pedelec