Warm pleidooi D66 leasefiets

14-12-2017

Staatssecretaris Van Veldhoven van IenW gaat met haar collega Menno Snel van Financiën in overleg over de mogelijkheden voor een leaseregeling voor fietsen en zal de Tweede Kamer informeren over de uitkomsten.

man in pak met bedrijfsfiets op weg naar werk

Zij deed die toezegging aan Kamerlid Matthijs Sienot, die hier afgelopen maandag stevig op aandrong in het notaoverleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Sienot wil schone keuzes stimuleren en mensen daartoe verleiden, en ziet gelijktrekken van de bijtelling voor de leasefiets met de regeling voor elektrische auto’s (4% bijtelling) als verleidingsmiddel.

Ook gunstig voor automobilisten
De staatssecretaris kon natuurlijk weinig inbrengen tegen zijn voorstel, aangezien zij in februari als Kamerlid voor D66 zelfs nog pleitte voor volledige vrijstelling voor leasefietsen. Sienot benadrukte in het debat dat D66 zeker geen anti-autopartij is. Hij ziet deze maatregel ook als gunstig voor automobilisten, want zij kunnen door vermindering van de filedruk misschien weer eens doorrijden.

Onmisbare vervoersmodaliteit
Zowel RAI Vereniging als de Mobiliteitsalliantie zien de fiets als onmisbare schakel om doorstroming te bevorderen. Het is goed dat D66 het verband tussen vaker woon-werkfietsen en vermindering van filedruk ook herkent. Lees hier het volledige verslag van dit debat.

Meer informatie: Miranda Maasman, public affairs adviseur