Soepel elektrisch rijden door de Benelux

14-12-2017

Nederlandse bezitters van een elektrisch voertuig rijden binnenkort makkelijker door in België en Luxemburg. Daarover zijn in Benelux-verband afspraken gemaakt.

Stientje van Veldhoven

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft met haar collega’s in de Benelux afgesproken werk te maken van het simpel vinden van - en gemakkelijk en eenduidig betalen bij - elektrische laadpunten.

Van Veldhoven: 'Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Toch vragen mensen zich als ze lange afstanden moeten overbruggen af: ‘Zijn er in het buitenland wel voldoende oplaadpunten, kan ik er betalen met mijn Nederlandse pas en zijn de prijzen ongeveer gelijk’? Samen met België en Luxemburg zorgen we er nu voor dat dit in onze landen alvast helder is. Hopelijk volgt de rest van Europa snel.'

België, Luxemburg en Nederland lopen voor als het om elektrisch rijden gaat. Nu al rijdt 25 procent van alle plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen in de Europese Unie rond in de Benelux. En ook 31 procent van alle laadpunten staat daar. Door de nieuwe afspraken zullen we de 1e van de drie aaneengesloten landen zijn waar door te laden met de eigen laadpas of app nu simpel elektrisch kan worden doorgereden.

Nederland voorzitter Benelux-Unie
Staatssecretaris Van Veldhoven maakte de afspraken tijdens de Benelux Zero Emission Mobility Conference. Nederland is dit jaar voorzitter van de Benelux-Unie.

Lees het gezamenlijke persbericht namens de Benelux-Unie