Moderne technieken dragen bij aan verkeersveiligheid

14-12-2017

Verkeersveiligheid is een van de belangrijkste maatschappelijke thema’s van dit moment. Vooral afleiding in het verkeer door het gebruik van de smartphone achter het stuur stelt ons voor een grote uitdaging.

Compleet verbieden of alleen bepaalde applicaties verbieden? Feit is wel dat dezelfde techniek die voor meer risico’s zorgt, ook een deel van de oplossing is.

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, vertelt in een interview over het belang die de huidige en toekomstige technieken in auto’s kunnen bijdragen in het verhogen van de verkeersveiligheid en terugdringen van het aantal slachtoffers. RAI Vereniging is uiteraard ook ondertekenaar van het eerder dit jaar gesloten verkeersveiligheidsconvenant, waarin verstandig gebruik van smart devices een belangrijk element is.

Rijtaak-ondersteunende technieken, doorgaans aangeduid als ADAS, kunnen eraan bijdragen dat risico’s in het verkeer sneller worden herkend en dat tijdig wordt ingegrepen. Voorbeelden zijn zoals lane departure warning, dodehoekherkenning, noodremsystemen en adaptieve cruisecontrol.

Special Mobiliteit Elsevier
Maar dan moet de bestuurder dus wel meer van deze systemen gebruik maken. Lees hiernaast in de speciale themabijlage ‘Mobiliteit’ van weekblad Elsevier, op pagina 10, het interview met Steven van Eijck.