Uitbreiding LZV-netwerk Duitsland

09-01-2018

Sinds eind vorig jaar is het ook toegestaan om met LZV’s in Noordrijn-Westfalen te rijden. LZV’s zijn welkom op alle autosnelwegen en een aantal trajecten op het onderliggende wegennetwerk. Ook Rheinland-Pfalz en Saarland staan deze voor het eerst op delen van hun grondgebied toe.

Het zogeheten ‘Positivnetz’, de vrijgegeven wegen voor LZV’s, beslaat nu vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet.

Aanvragen voor nieuwe wegen kunnen bij de betreffende wegbeheerders worden ingediend. Berlijn is nu nog de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden.

Voorwaarden
Voor het rijden met LZV’s in Duitsland is geen speciale ontheffing vereist. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het maximumgewicht beperkt tot 40 ton, resp. 44 ton voor intermodaal vervoer. Ook gelden er specifieke eisen voor de combinatie en de chauffeur. Wij schreven daar eind vorig jaar al over.

Meer informatie vindt u bij het Duitse verkeersministerie BMVI.

Wallonië
En ook onze zuiderburen in Wallonië experimenteren met LZV’s: de Leuvense transporteur Ninatrans rijdt een maand lang met één traject per dag (zes dagen per week) tussen het depot van AB-Inbev in Jupille en het distributiecentrum van Colruyt in Ghislenghien. Deze 24 ritten vertegenwoordigen het equivalent van 33 ritten met een normale combinatie. Zo worden negen ritten en 2.954 km bespaard. Als het project wordt voortgezet zullen jaarlijks 312 ritten uitgevoerd worden in plaats van 432, en worden 38.400 kilometers bespaard.