RDW verstuurt eerste 3.000 kentekenplaten speed-pedelecs

19-05-2017

De komende 4 weken verstuurt de RDW iedere week ongeveer 3.000 kentekenplaten. Een paar dagen later krijgen de eigenaars/houders ook het nieuwe kentekenbewijs toegestuurd.

Op de kentekencard staat de snelheid die het voertuig met trapondersteuning kan bereiken. De eigenaar/houder moet de nieuwe kentekenplaat uiterlijk 1 juli 2017 zelf monteren. In totaal gaat het volgens de RDW om 10.750 kentekenplaten.

Geel
Nieuwe speed-pedelecs krijgen zoals u weet sinds 1 januari 2017 een geel bromfietskenteken. Dit is het gevolg van nieuwe Europese regels. Een speed-pedelec (‘high speed e-bike’) is een tweewieler met elektrische trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Een speed-pedelec moet daarom een kenteken hebben om op de openbare weg te mogen rijden.

De bestuurder moet minimaal een AM-rijbewijs hebben (houders van een B-rijbewijs hebben dat automatisch).

Bromfietsregels
Zodra met een bromfietskentekenplaat gereden wordt, gelden de regels voor de bromfiets. Eigenaren van bromfietsen en speed-pedelecs kunnen kiezen of zij een goedgekeurde bromfietshelm of speed-pedelec-helm dragen. Berijders mogen: 45 kilometer per uur op de rijbaan, 30 kmpu op het bromfietspad binnen de bebouwde kom 40 kmpu op het bromfietspad buiten de bebouwde kom.

Verschil elektrische fiets
De speed-pedelec onderscheidt zich nu van de gewone elektrische fiets vanwege de trapondersteuning. Bij de elektrische fiets stopt de trapondersteuning bij 25 kilometer per uur. Bij de speed-pedelec gaat de trapondersteuning door tot 45 kilometer per uur.

Niet geregistreerde speed-pedelecs
Als een speed-pedelec niet is geregistreerd (geen kentekenplaat en –card voor de speed-pedelec), dan krijgt de eigenaar logischerwijs geen RDW-brief. Deze groep moet zelf contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de RDW.

Zie voor meer informatie ook ons dossier Wet- en regelgeving speed-pedelec.