Kentekening LRV's start niet per 1 januari 2017

25 november 2016

Langzaam Rijdende Voertuigen (LRV’s) krijgen een eigen kenteken; als ingangsdatum is steeds aangehouden 1 januari 2017, maar die datum gaat vanwege vertraging van de behandeling van het wetsvoorstel niet gehaald worden.

RDW logo

Het project eigen kenteken LRV’s loopt al enige tijd; het is vooral een project dat door de RDW wordt uitgevoerd.

Het richt zich met name op het kunnen gaan verstrekken van kentekens aan LRV’s, de technische eisen die gaan gelden voor de betrokken voertuigen, het conversietraject, en (de definities van) de voertuigen die uitgezonderd worden van de kentekenplicht.

De basis voor alles is echter een wetsontwerp waarmee de kentekenplicht als zodanig geïntroduceerd gaat worden. En daartegen is vanuit bepaalde gebruikersorganisaties lange tijd weerstand geweest, en daardoor ook bij enkele politieke partijen. Waardoor allerminst zeker was of het wetsvoorstel wel zou worden aangenomen in de Tweede Kamer.

Die weerstand schijnt inmiddels verdwenen te zijn, waardoor de verwachting is dat het voorstel nu wel aangenomen zal gaan worden. Behandeling in de Tweede Kamer was oorspronkelijk al voorzien voor de afgelopen zomer, maar is steeds uitgesteld. De planning is nu dat het in week 50 plaatsvindt.

Als het dan aangenomen wordt, moet het ook nog langs de Eerste Kamer; inwerkingtreding kan dan op z’n vroegst per 1 mei 2017, maar een nog latere datum is zeker niet ondenkbaar.

Meer informatie: Kees Pereboom