Nieuwsuur over rekeningrijden

18 november 2016

Vanavond brengt Nieuwsuur een item over rekeningrijden. Daarin komt onder anderen uitgebreid onze voorzitter Steven van Eijck aan het woord.

De Nieuwsuur-redactie meldt het volgende over de uitzending van vanavond: "Deze week was het weer raak: opnieuw werd een filerecord gebroken. Dinsdagochtend stond er 822 kilometer file op de Nederlandse wegen, de afstand van Amsterdam naar Zürich.

Als oplossing voor het fileprobleem leggen nu opmerkelijk veel maatschappelijke organisaties een oud plan op tafel: rekeningrijden.

Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging, de belangenorganisatie voor de auto-industrie, is nu een van de sterkste pleitbezorgers voor het rekeningrijden.

Hij citeert het Mobiliteitsbeeld 2016 van het KiM: "Als je nou de komende vijf jaar kijkt, dan nemen die files nog eens met 38 procent toe. Dan staan we dus gewoon stil. Dan is dit land niet meer in beweging te krijgen", aldus Van Eijck.

"Het is wel tijd om nu echt tot actie te komen." De verwachting is dat als de automobilist moet betalen voor het gebruik, hij sneller zal besluiten om de auto te laten staan. Van Eijck: "Het doel is dat je niet langer het bezit van de auto belast, maar het gebruik van de auto belast. Dat is ook veel logischer."

Uitzending NPO2 22.00 uur vanavond. Als altijd onder voorbehoud van uitzending, want bij grote andere actualiteit kan het onderwerp worden geschrapt.