ING Vooruitzicht - Transport- en logistieksector op volle snelheid in 2018

08-01-2018

De Nederlandse transport- en logistieksector heeft de vaart erin en groeit in 2018 met gemiddeld 3,5%. Naar verwachting neemt de omzet daarbij met 5% toe. Doordat de kosten sneller stijgen dan de tarieven zullen bedrijven desondanks effici├źnter en productiever moeten worden om hier ten volle van te kunnen profiteren. Een belangrijke uitdaging voor succes in 2018 is het aantrekken van personeel. De helft van de bedrijven in het goederenvervoer kampt al met een tekort aan chauffeurs en logistieke medewerkers.

Bedrijven in transport en logistiek rekenen op een succesvol 2018
Het gaat veel bedrijven in transport en logistiek voor de wind. Na een sterk 2017 met een volumegroei van 3,5% bevindt het ondernemersvertrouwen van ondernemers zich op een hoogtepunt en de vooruitzichten voor 2018 zijn gunstig.

Sterkste groei in vervoer over water, wegtransport en logistiek, luchtvervoer begrensd
Bedrijven in de scheepvaart, wegtransporteurs en de logistieke dienstverleners zien de vraag naar dienstverlening in 2018 het meest toenemen. Het vervoer door de lucht wordt na een groeispurt in 2017 geremd door groeigrenzen, terwijl de groei van het pakketvervoer de krimp van de postmarkt naar verwachting voor het eerst gaat overtreffen. 

Kosten stijgen harder dan de tarieven, hierdoor blijft scherpte noodzakelijk
Met de grotere vraag stijgt de omzet in 2018 naar verwachting met 5%. De kosten zullen in 2018 door hogere lonen en duurdere brandstof echter ook met 2% tot 5% toenemen. Doordat volledig doorberekenen lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren.

Personeelstekort op weg naar nieuw hoogtepunt in 2018
Personeelsschaarste bedreigt bij transporteurs en logistieke dienstverleners steeds vaker de groei. De vraag naar chauffeurs neemt toe, terwijl ook meer oudere chauffeurs uitstromen en de belangstelling onder jongeren afneemt. Dit zorgt ervoor dat het chauffeurstekort in 2018 meer gaat knellen dan in 2008 toen er ook een groot tekort was. Eigen rijders profiteren hiervan, maar met name voor de binnenlandse markt kent die capaciteit ook grenzen.   

Bekijk het hele rapport hier.