Marktinformatie
Prognose autoverkopen 2020

12 december 2019

Volgens de jaarlijkse prognose van brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG komt de verkoop van nieuwe personenauto’s in 2020 uit op 425.000 stuks.

Autoshowroom

In 2020 zullen de fiscale omstandigheden op de Nederlandse automarkt weer veranderen als gevolg van de afspraken in het Klimaatakkoord. Aan het begin van het jaar is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s verhoogd tot 8% waarbij tegelijkertijd de aftopping voor dit tarief is verlaagd tot € 45.000,- ; boven dit bedrag moet het standaardtarief van 22% worden betaald voor het deel van de waarde van de auto dat deze drempel overschrijdt.

Vanaf juli 2020 dienen de WLTP-emissiewaarden als basis voor de BPM-berekening. Een herziene BPM-tarieftabel zal worden geïmplementeerd om deze overgang van de eerder gebruikte NEDC CO2-emissiewaarden weer te geven.

Deze wijzigingen in de fiscale wetgeving zullen invloed hebben op de seizoensstructuur van de vraag naar auto's in Nederland. In de periode vóór de introductie van de nieuwe BPM-tabel zal de verkoop naar verwachting versnellen, waarbij voorverkoop mogelijk tot een verhoogde vraag zal leiden vóór juli. Een groot aantal nieuwe aanbiedingen in het EV-segment zal naar verwachting in 2020 op de markt komen, en dit zal met name in de tweede helft van het jaar een stimulans zijn voor autoverkopen.

Als gevolg van bovenstaande ontwikkelingen kan enige volatiliteit in de loop van het jaar worden verwacht. Volgens de jaarlijkse prognose van RAI Vereniging en BOVAG komt de verkoop van nieuwe personenauto’s in 2020 uit op 425.000 stuks. Waarschijnlijk is meer dan 10 procent van de nieuwverkoop in 2020 een elektrische auto. De verkoop van bestelauto’s zal naar verwachting in 2020 op 75.000 voertuigen uitkomen.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur