BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2017

31-05-2018

Het aantal onderhoudsmomenten aan personenauto’s van particulieren en kleine ondernemers heeft met 15,7 miljoen in 2017 een nieuw record bereikt. Uit de jaarlijkse Aftersales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging blijkt een stijging van 1 procent ten opzichte van 2016.

Aftersales Monitor 2017

Sinds de start van de Aftersales Monitor in 2009 werden niet zoveel bezoeken aan de werkplaats geteld en dat resulteert met 3,86 miljard euro in het hoogste omzetniveau sinds 2012. Van het totale rijdende wagenpark (exclusief leaseauto’s) werd afgelopen jaar aan 83 procent procent onderhoud of een reparatie uitgevoerd, hetgeen neerkomt circa 6 miljoen personenauto’s.

Elektrificatie
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “In 2015 en 2016 zagen we een flinke toename van het onderhoud aan auto’s. Een inhaalslag van de verloren crisisjaren toen automobilisten het onderhoud aan hun auto uitstelden. De onderhoudsmarkt lijkt zich nu te stabiliseren, maar voor hoe lang. Met de opkomende elektrificatie en groeiende connectiviteit staat de onderhoudsmarkt voor een nieuwe uitdaging.”

Bestedingen afgenomen
De bestedingen van particulieren en kleine ondernemers aan auto-onderhoud en -reparaties zijn de afgelopen jaren flink afgenomen. In 2010 besteedden eigenaren van auto’s van 4 tot 6 jaar oud gemiddeld 728 euro per jaar, tegen 527 euro vorig jaar, oftewel 38 procent minder. Voor een auto van maximaal 3 jaar oud was dit verschil zelfs 48 procent. In totaal werd in 2017 gemiddeld per jaar 513 euro in de werkplaats gespendeerd en dat is iets minder dan het jaar ervoor toen gemiddeld 529 euro werd uitgegeven.