De reden voor de toename van het aantal partijen dat zich op het terrein van onze mobiliteitssector begeeft, is betrekkelijk eenvoudig: mobiliteit en de weggebruiker worden in toenemende mate beïnvloed door technische mogelijkheden tot connectiviteit, het hebben van de goede informatie op het juiste moment en in de juiste vorm. Dit trekt nieuwe aanbieders aan. Een aantal van die partijen is nu al actief om de weggebruiker op diverse manieren te beïnvloeden.
Vormen van beïnvloeding door de diverse partijen kunnen worden onderverdeeld in de volgende categorieën:
Voertuigkeuze:
fiscale invloed vanuit de overheid, maar ook van uiteenlopende partijen
die in de digitale wereld steeds meer tussen de sector en de consument in
kruipen, zoals leveranciers van branchevreemde aftermarket producten zoals
multimodale reisplanners.
Voertuiggebruik:
de overheid speelt een belangrijke aanjagende rol bij het organiseren
van partijen rond voertuiggebruik in relatie tot bereikbaarheid, veiligheid en
duurzaamheid. Met de programma’s Beter Benutten en
Connecting Mobility (IenM, RWS) is een
groeiend aantal bedrijven en instellingen actief om op de één of andere wijze de
weggebruiker te bereiken door enerzijds data van hem en zijn voertuig te
onttrekken en hem anderzijds met uiteenlopende connected diensten, informatie en
andere vormen van toegevoegde waarde aan te reiken voor zijn mobiliteitswensen.
Hierbij valt te denken aan reisplanners, verkeersinformatie, parkeerinformatie,
maar ook ritregistratiesystemen en verzekeringen op basis van gebruik van het
voertuig en gedrag van de berijder (UBI; ‘Usage Based Insurance’).
Voertuigconditie:
data afkomstig van het voertuig zoals technische conditie en voorvallen
via CAN-bus, OBD-stekker en apps. Data over voertuiggebruik en voertuigconditie
bieden ook interessante nieuwe mogelijkheden voor bijv. fleet management,
verzekeren (denk aan captives) op basis van gebruik van het voertuig en gedrag
van de berijder (UBI, ofwel ‘Usage Based Insurance’).
Verkeersinformatie:
verkeersinformatie of snelheidsbeperkingen vanaf de wegkant in het
voertuig brengen (denk bijvoorbeeld aan een ‘branded’ versie van Flitsmeister).
Verkeersmanagement:
o.a. incidentmanagement (denk aan een ‘branded’ versie samen met een
provider van verkeersinformatie).
In onderstaande film vertellen experts uit publieke en private sector in vogelvlucht over de Nederlandse Smart Mobility aanpak. De film is een coproductie van Connecting Mobility, Beter Benutten, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de Innovatiecentrale.