Autobelastingen in 2020

4 oktober 2019

2020 is het laatste jaar van de beleidsperiode die behandeld wordt in de zogenaamde Autobrief II. Doelstelling van het kabinetsbeleid is om in deze periode de CO2-afhankelijkheid van de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak en voor de bepaling van de BPM te verminderen.

autobelasting

De bijtelling is minder CO2-afhankelijk geworden doordat er sinds 2017 nog maar één algemeen bijtellingspercentage is van 22% en alleen nulemissie auto’s in de uitzonderingscategorie van 4% bijtelling vallen. Tegelijkertijd heeft het kabinet getracht de CO2-afhankelijkheid van het systeem in de BPM te verminderen.

Men heeft dit gedaan door de vaste voet in de BPM te verhogen en het CO2-afhankelijke deel van de BPM te verlagen. In de jaren 2017 tot en met 2020 wil men de BPM tarieven geleidelijk afbouwen tot uiteindelijk 14,7% ten opzichte van de BPM tarieven in 2015. De eerste verlaging van 0,96% is op 1 januari 2017 ingegaan, de tweede verlaging van 4,41% in 2018 waarna in 2019 de BPM tarieven nog eens met 7,34% zijn verlaagd. Op 1 januari 2020 zal de laatste verlaging met 2,80% ingaan. Tegelijktertijd wordt de vaste voet in de BPM op 1 januari 2020 verhoogd van € 360,- naar € 366,-.

Leden van RAI Vereniging kunnen hieronder een samenvatting van het Belastingplan 2020 downloaden.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur