Terugblik RAI Jubileum Ritten 2018

In ons jubileumjaar hadden wij ervoor gekozen om de bekende ‘RAI Klassieker Rit’ wat anders aan te pakken dan gebruikelijk. Bij deze speciale editie op zaterdag 9 juni kon worden gekozen voor maar liefst vier verschillende ritten, met uiteenlopende 'vervoersmodaliteiten'.

In totaal hadden zich 167 equipes ingeschreven, met zo'n 300 personen. Zij verzamelden zich in de ochtend van wat een heerlijk warme dag werd bij Pon in Leusden voor koffie, thee, wat lekkers en het welkomstwoord door onze algemeen voorzitter Steven van Eijck.

Voordat de deelnemers op de wielen gingen, werd een inspirerende lezing gegeven door oud-topsporters Erben Wennemars en Rob Harmeling, waarin passie, samenwerken en verbinden centraal stonden.

Halverwege de ritten werd bij Boshotel Overberg een gezamenlijke tussenstop gemaakt voor een lichte lunch. Knap staaltje hoe het de organisatie lukte om om alle deelnemers op dezelfde locatie en tijdstip bijeen te krijgen. De dag werd afgesloten met een BBQ-buffet.

Gastheer Pon komt veel dank toe voor de gastvrije ontvangst en de fijne locatie!

RAI Jubileum Rit
Deze 'puzzel' rit was voor klassieke en (anderszins) bijzondere motorvoertuigen. Aan de hand van diverse systemen zoals bolletje-pijltje, foto’s en ingetekende lijn reden zo'n 100 equipes een route van 80 kilometer. Voor dit 125-jubileumjaar waren ook voertuigen aangepast door Auto Aanpassers Nederland en voertuigen met de nieuwste technieken, zoals ADAS-systemen, welkom.

RAI Motor Rit
Zo'n 25 motorrijders reden een mooie bosrijke route die samen met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging KNMV was uitgezet. Het was een zeer gevarieerde ploeg, met -volstrekt willekeurige selectie- de tot nieuwstaat gerestaureerde Honda CB 750 uit 1974 van Doede Bakker (FEHAC) en een nagelnieuwe KTM die Martijn van Eikenhorst (manager sectie Motoren) aan de start bracht.

RAI Wieler Rit
Het was weliswaar geen keiharde race, maar wel duidelijk een rit voor de sportieve fietser. Onder de bezielende begeleiding van oud-profwielrenner Rob Harmeling en oud-profschaatser Erben Wennemars werden onderweg diverse fietstechnische kneepjes geoefend.

RAI Fiets Rit
De RAI Fiets Rit bleek een ontspannen toertocht van ongeveer 40 kilometer voor alle typen fietsen, waaronder de e-bike. De fietsers worden begeleid door oud-profwielrenner Henry Dorgelo. Van het aanbod van Pon die een fraaie vloot Gazelle Cityzen e-bikes ter beschikking stelde, werd gretig gebruik gemaakt.