Meer dan een derde van alle fietsers fietst met onvoldoende verlichting

20-10-2017

In Nederland fietst 36 procent van de fietsers met onvoldoende of geen verlichting. Dit stelt RAI Vereniging op basis van onderzoek van Rijkswaterstaat (RWS).

fietsers in het donker

Vooral in de vier grote steden voeren fietsers gemiddeld minder vaak licht dan in andere steden.

Met de aanstaande wintertijd benadrukt RAI Vereniging daarom het belang van goede fietsverlichting voor de verkeersveiligheid.

Volgens inschatting van het SWOV verlaagt het gebruik van fietsverlichting het risico op een ongeval in het donker met 17 procent.

Binnenkort gaat de wintertijd in. Nu de dagen korter worden, is het gebruik van adequate fietsverlichting nog belangrijker voor de verkeersveiligheid. Volgens het SWOV is het risico om als fietser ernstig gewond te raken bij een ongeval in het donker het grootst. ‘Niet alleen is verlichting belangrijk om de weg te kunnen zien, maar het is vooral belangrijk dat andere weggebruikers, ook voetgangers, jou kunnen zien,’ stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. Van alle fietsongevallen met ernstige gewonden in het donker, is in circa 15 tot 20 procent van de gevallen een motorvoertuig betrokken.

Weinig aandacht
Fietsverlichting heeft weinig aandacht. Slechts 64 procent van alle fietsers fietst met voor- en achterlicht. Dit blijkt uit onderzoek van RWS. De overige 36 procent fietst met onvoldoende of geen verlichting. In de vier grote steden ligt dit gemiddelde nog lager. Daar heeft 47 procent van de fietsers de verlichting niet op orde. Vooral onder jongeren is het gebruik van fietsverlichting zorgwekkend. ‘Het is gewoon frustrerend. Miljoenen Nederlanders fietsen dus zonder voldoende verlichting en brengen zichzelf en anderen in gevaar. We kunnen zoveel ongevallenleed voorkomen met vaak slechts een simpele reparatie die niet veel hoeft te kosten,’ aldus Van Eijck. ‘Dit onderzoek zegt bovendien nog niets over de kwaliteit van fietsverlichting. Er is een groot verschil tussen het dragen van een paar simpele lampjes en hoogwaardige, goedgekeurde fietsverlichting.' Werkt de verlichting niet naar behoren? Ga naar de fietsvakman en laat je verlichting controleren. Goede verlichting kun je herkennen aan het RAI Keurmerk Fietsverlichting.’

Stijging gebruik fietsverlichting studentensteden
Opvallend is dat in een aantal grote studentensteden zoals Utrecht, Groningen en Maastricht het gebruik van fietsverlichting is toegenomen. Tussen de vorige meting in 2012/2013 en de laatste meting in 2015/2016 is in deze steden het aantal geregistreerde fietsers met fietsverlichting met respectievelijk 13, 8 en 8 procent gestegen.

Dag van de Fietsverlichting
Om fietsers alert te maken op het belang van goede fietsverlichting, heeft een breed samenwerkingsverband van het ministerie van IenM, ANWB, BOVAG, regionale en lokale overheden, politie, TeamAlert, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en sectie Fietsen van RAI Vereniging, 28 oktober uitgeroepen tot ‘Dag van de Fietsverlichting’. In aanloop naar en op die dag zijn er in het hele land tal van acties om fietsers aan het licht te krijgen. Vanaf 29 oktober gaat de politie scherper controleren op fietsverlichting. De boete voor rijden zonder licht bedraagt 55 euro. ‘Deze handhaving is helaas van groot belang en vaak een van de weinige oplossingen.’