Trailerbouwer D-TEC wint RAI CarrosserieNL Innovation Award 2017

19-10-2017

D-TEC heeft de RAI CarrosserieNL Innovation Award 2017 gewonnen. De opleggerfabrikant uit het Gelderse Kesteren ontving de award voor zijn Flexliner, aan de vooravond van de start van de MobiliteitsRAI tijdens het Captains' dinner van RAI Vereniging, Transport en Logistiek Nederland en TIP.

RAI CarrosserieNL Innovation Award

Flexliner
De D-TEC Flexliner is een ‘gestuurde’ kiepoplegger met een laag gewicht. Voordeel van de gestuurde assen is de wendbaarheid waardoor vooral op moeilijk terrein met weinig ruimte, goed gemanoeuvreerd kan worden en er weinig bodemschade ontstaat. Denk hierbij aan boerenerven. Dankzij het zogenaamde kokerchassis, is het chassis van de kipper erg stijf. Deze eigenschap zorgt  voor meer stabiliteit en een kleiner risico op overhellen of omvallen. Vooral op het land is dit een groot voordeel omdat hier de grond vaak zacht en/of oneffen is.

Juryrapport
Volgens de jury is de Flexliner een onderscheidend product waar in Europa een groeiende vraag naar is. De jury is bovendien overtuigd van de voordelen van het product. Het kokerchassis zorgt voor gewichtsbesparing en betere stabiliteit ten opzicht van het ‘traditionele’ ladderchassis. Ook de praktische inzetbaarheid is groter door het stuursysteem. Tot slot roemt de jury fabrikant D-TEC voor haar bijdrage aan het innoveren van de voertuigindustrie.

De heer Cor van Bergen Bravenboer van D-TEC ontvangt de Award uit handen van Jarco de Bruin van ING Lease Nederland

Nominaties
Naast de D-TEC Flexliner waren 3 andere inzendingen genomineerd. De Natural Refrigerant trailer unit van Carrier Transicold met CO2 als natuurlijk en veilig koudemiddel, de SAF INTRA CD TRAK van SAF-HOLLAND GmbH als hydraulisch aangedreven trailer-as voor meer tractie en de E-Ducato van Tribus als full-electric bestelwagen met toepassingen in personen- en goederenvervoer. In totaal heeft de vakjury 13 inzendingen beoordeeld.

Over de RAI CarrosserieNL Innovation Award 2017
De RAI CarrosserieNL Innovation Award 2017 powered by ING Lease (in het kort Innovation Award) is een jaarlijkse prijs voor innovaties in wegtransport en geïnitieerd door RAI Vereniging. Een vakjury beoordeelt de innovaties op de onderwerpen innovativiteit, originaliteit, efficiency, duurzaamheid, marktpotentieel, veiligheid, ergonomie en milieu.

De jury van de RAI CarrosserieNL Innovation Award 2017 bestaat uit 7 onafhankelijke en deskundige personen uit verschillende disciplines (RAI Vereniging, vakpers, wetenschap, fleetowners en belangenorganisaties). Zij zijn merkonafhankelijk en hebben geen betrokkenheid bij leveranciers.

Juryleden:

• Lejo Bekker - BekkerLaGram (voorzitter)
  • Tim de Jong - Hoofdredacteur Trailertotaal / BIGtruck
  • Kees Pereboom - Duurzaamheid en techniek RAI vereniging
  • Michiel Bremmers – ING Lease
  • Ambro Smit - Transport en Logistiek Nederland (TLN)
  • Joop Pauwelussen - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)
  • Rogier Laan - TIP Trailer Services Netherlands BV

Over de MobiliteitsRAI 2017
De MobiliteitsRAI is een geheel nieuw zakelijk platform voor alle professionals in de mobiliteitsbranche. Door het koppelen van een driedaagse beurs aan een volwaardig congresprogramma, wordt één moment en plek gecreëerd waar de mobiliteit van morgen centraal staat. De MobiliteitsRAI vindt plaats van 19-21 oktober 2017 in RAI Amsterdam en wordt eens in de twee jaar gehouden. De MobiliteitsRAI heeft de ambitie om hét mobiliteitsevent van Nederland te worden.