Verdubbeling verkopen elektrische auto’s in 2018

24-11-2017

RAI Vereniging voorspelt dat de nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt ten opzichte van dit jaar. Komend jaar worden naar schatting 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s verkocht, bijna 4 procent van het totaal (430.000). Dit jaar zullen naar verwachting circa 7.000 elektrische auto’s de showroom verlaten. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck wordt elektrisch rijden interessanter voor een grotere groep autorijders. Komende jaren neemt het aanbod van modellen met een grotere actieradius toe en geldt een lage bijtelling. Voor particulieren blijft de benzineauto vooralsnog het belangrijkste alternatief omdat elektrisch veelal te duur is.

elektrische auto aan laadpaal

Vanaf 2018 worden steeds meer nieuwe modellen elektrische auto’s op de markt geïntroduceerd. Deze modellen worden veelal beter betaalbaar en hebben een groter bereik. Hierdoor wordt het voor een grotere groep autobezitters interessant om te kiezen voor een emissieloze auto. Voor 2018 verwacht RAI Vereniging dan ook een verdubbeling van de verkopen. Ook dit jaar is de populariteit toegenomen. Tot 1 november dit jaar zijn er in totaal 5.998 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. In 2016 lag dit aantal op 1 november nog op 3.015.

Laadnetwerk
Van Eijck: “Elektrisch rijden breekt door. Dat is essentieel om de Nederlandse en Europese doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te behalen.” Van Eijck benadrukt dat deze groei echter alleen kan doorzetten als komende jaren flink wordt geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het laadnetwerk. “Er moet voldoende capaciteit op het stroomnetwerk zijn als in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan. Bovendien worden accu’s steeds groter en duurt laden daardoor langer, tenzij het laadnetwerk wordt aangepast.” Dit zijn essentiële randvoorwaarden voor een succesvolle overgang naar een volledig elektrisch wagenpark.

Particulieren
Nieuwe elektrische auto’s worden vooral zakelijk aangeschaft. Bijna 90 procent van deze nieuwverkopen in 2017 is zakelijk. Tot 2021 wordt de zakelijke markt gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent. Voor de meeste particulieren is een elektrische auto echter te duur. Van Eijck: “Ondanks dat elektrische auto’s goedkoper worden, zullen veel particulieren nog blijven kiezen voor een meer betaalbare benzine- of dieselmotor. Komend jaar is zo’n 75 procent van de verkopen een benzine- en 17 procent een dieselauto. De enige manier om particulieren te verleiden is met een particuliere aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s.” RAI Vereniging verwacht dat voor deze groep autobezitters de komende jaren de verbrandingsmotor daarom van groot belang blijft. “De auto-industrie investeert om die reden ook in het schoner en zuiniger maken van brandstofmotoren via bijvoorbeeld hybridisering en de inzet van biobrandstoffen en (aard)gas”, aldus Van Eijck.

Hybride en plug-in hybride
Afgelopen jaren was de plug-in hybride (PHEV) in de zakelijke markt erg in trek dankzij de lagere bijtelling. Sinds dit jaar is het fiscale voordeel voor deze auto’s weggevallen en het aantal nieuwe registraties geminimaliseerd.  Werden er in 2015 en 2016 in de eerste 10 maanden nog 13.554 respectievelijk 9.749 PHEV’s geregistreerd, lag dit aantal dit jaar op slechts 668. De markt voor hybrides zonder stekker vertoont daarentegen een meer normale ontwikkeling. Tussen 2015 en 2017 werden van januari tot november 11.535, 9.749 en 14.908 nieuwe hybrides geregistreerd.