Rien en Carola Baan overall winnaars RAI Klassieker Rit 2017

12-06-2017

De 21e editie van de RAI Klassieker Rit is gewonnen door Rien en Carola Baan in een Volvo Amazon 123 GT uit 1967.

Zij bleven in het eindklassement Laurens van Westerop en Anoek de Lange in een VW Golf Cabrio uit 1986 en de nummer drie Sjoerd van der Velde en Arnold Hoogenhout in een Porsche 356 uit 1963 voor.

Ruim 130 deelnemers verschenen afgelopen zaterdag bij De Fietser in Ede aan de start van de RAI Klassieker Rit.

In zijn welkomstwoord roemde algemeen voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging het gevarieerde deelnemersveld, dat qua autoleeftijd uiteen liep van 87 jaar tot zeer recent. Vast staat dat alle auto’s één gemeenschappelijke overeenkomst hebben: “Het zijn stuk voor stuk bijzondere auto’s.”

Alle jaargangen en nationaliteiten waren zo’n beetje vertegenwoordigd. Nederlands erfgoed bestond onder andere uit een DAF 55 Coupé uit 1971 en een Burton uit 1980. Het Duitse Porsche en Britse MG waren dit jaar allebei goed vertegenwoordigd met respectievelijk 8 en 6 equipes. De oudste deelnemers waren een Citroën C6E Pickup uit 1930 en een Talbot Lago Baby Sport uit 1935.

Motorfiets
De organisatie nodigt elk jaar ook nadrukkelijk klassieke motorfietsen uit om deel te nemen. De laatste jaren waren er echter geen tweewielige deelnemers. Het was dus extra verheugend dat bij deze editie Doede Bakker aan de start verscheen met zijn Honda CB750 uit 1974, het model dat in 1999 werd verkozen tot 'motorfiets van de eeuw'.

Route
De ochtendetappe slingerde van Ede, door de Bossen via de Posbank naar het Sandton Hotel in Rheden voor de lunch. De middagetappe voerde de deelnemers via Arnhem naar de finish bij het Porsche Classic Center Gelderland in Heteren. Daar werden de equipes hartelijk ontvangen en kon de dorst gelest worden tijdens een uitgebreide borrel.

Juryprijs
Tijdens de prijsuitreiking reikte de vakjury, bestaande uit Gies Aalberts (autojournalist), Gert te Lintelo (autojournalist) en Jeroen van de Braak (juryvoorzitter namens RAI Vereniging) ), de juryprijs uit voor het meest begeerlijke historische voertuig ‘dans son jus’. Winnaar werd uiteindelijk Bas van Genderen’s Talbot Lago Baby Sport uit 1935.

De jury waardeerde de uniciteit van deze volledig originele, ongerestaureerde auto, waarvan de complete historie bekend is en waarbij alle originele documentatie en uitrusting aanwezig is. Tot slot oogstte het waardering dat Van Genderen gewoon over de weg van en naar het evenement reed, terwijl dit type auto’s toch vaak op een trailer wordt aan- en afgevoerd.