DHL zet koers naar zero emission logistiek

13-10-2017

DHL heeft zich onder de noemer ‘GoGreen Mission 2050’ ten doel heeft gesteld om in dat streefjaar in de hele distributieketen volledig CO2-neutraal te zijn.

Als tussenstap op die tijdlijn heeft de organisatie onlangs, als onderdeel van dit wereldwijde GoGreen programma, aangekondigd in 2025 een CO2-efficiencyslag van 50 procent te willen hebben gerealiseerd.

De ambitie voor ‘de last mile’ gaat nog een stap verder. ‘Daarvan moet 70 procent van alle bezorgingen aan klanten in 2025 emissievrij zijn’, zegt Ewout Blaauw, manager Corporate Communications van DHL Nederland in ons GO!Mobility Magazine.

Vooral met slimme, efficiënte en fijnmazige stadsdistributie is volgens Blaauw de meeste winst te behalen. Want in de distributieketen vindt 80 procent van de uitstoot in de last mile plaats. ‘Vandaar dat de elektrificatie van ons voertuigpark in volle gang is en dat op grote schaal fietskoeriers, al dan niet gebruik makend van gewone fietsen of e-bikes, worden ingezet.’

Parcycle en Cubicycles
Marijn Slabbekoorn, als Logistics Engineer verantwoordelijk voor het GoGreen programma van DHL Express in Nederland, voegt daar aan toe dat inmiddels tien procent van de totale vloot in de last mile routes is vervangen door fietsen in allerlei verschijningsvormen. Naast de Citybikes (de bekende mountainbike voor de oerfietskoerier), zet DHL voor stadsdistributie in toenemende mate zogeheten Parcycles in, een moderne lichtgewicht tweewielige bakfiets met of zonder elektrische ondersteuning. Een relatief nieuw fenomeen is de Cubicycle. Dat is in feite een bakfiets met een standaard container ter grootte van een europallet en een inhoud van 1 kubieke meter met daarin ongeveer 125 kilo aan zendingen.

StreetScooter
Slabbekoorn noemt het inzetten van de fiets met de standaard container tijdens de last mile baanbrekend. ‘Wat de container was voor de zeevaart zal naar onze overtuiging de standaard container van een kubieke meter voor de stadslogistiek zijn.’

Veel zeggen beiden ook te verwachten van de ‘StreetScooter’, die, anders dan de naam doet vermoeden, blijkt te verwijzen naar een volledig elektrische bestelauto. De wagens bouwt DHL zelf in de eigen fabriek in Aken die Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL, enkele jaren geleden heeft overgenomen. DHL heeft in Nederland op dit moment honderd StreetScooters in gebruik die vanuit depots de last mile verzorgen.

H2Share project
Naast het ontwikkelen en inzetten van zero emission oplossingen voor binnenstedelijke gebieden onderzoekt DHL eveneens geschikte alternatieven voor vervoer over langere afstanden. Zo neemt de onderneming deel aan het Europese H2Share-project dat zich bezig houdt met het bouwen en testen van een 27-tons waterstofaangedreven truck en een mobiel waterstof tankstation. Behalve DHL participeren onder meer het ministerie van IenM, VDL, het Duitse Wystrach en de Belgische Colruyt Group in dit project. VDL is verantwoordelijk voor de bouw van de waterstoftruck die in de testfase in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk zal gaan rijden. Het mobiele waterstoftankstation wordt door het Duitse bedrijf Wystrach gebouwd en dat faciliteert de verschillende tests op plaatsen waar geen tankstation aanwezig is. Het project wordt gecoördineerd door WaterstofNet.