Amsterdam Light Parade

07-12-2017

Bijna 500 kleurrijk verlichte fietsers, longboarders en skaters cruisen op 10 december 2017 dwars door Amsterdam WEST.

De deelnemers toveren hun eigen voertuig om tot pronkstuk, voorzien van allerlei soorten verlichting, om samen één groot rollend lichtkunstwerk te vormen waarbij innovatie, samenwerking en creativiteit centraal staan.

Het populaire fietsevent maakte naam als Light My Ride maar sinds 2017 heeft het een nieuwe naam: Amsterdam Light Parade.

200 jaar fiets
De fiets bestaat 200 jaar en dat moet gevierd worden. De fiets is immers populairder dan ooit.

Zelfs in metropolen als New York, Berlijn, Londen, maar ook in Parijs en Brussel is een ware fietsrevolutie gaande. In navolging van wereldfietshoofdstad Amsterdam waar het gebruikelijk is je te verplaatsen op twee wielen: van bakfiets tot fixie en van retroracefiets tot hypermoderne e-bike.

De fiets in Amsterdam symboliseert onze hang naar vrijheid, authenticiteit, gezondheid, vakmanschap, duurzaamheid en eerlijke producten. Niet voor niets schieten in een krimpend winkelbestand speciale brood-, koffie- en bierzaakjes én ambachtelijke fietsenzaken als paddenstoelen uit de grond.

In diverse grote steden worden centra autovrij gemaakt. Ook Amsterdam gaan er geluiden op om het autoverkeer terug te dringen en meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Zodat het veiliger wordt, ook voor kinderen en ouderen. De Amsterdam Light Parade bewijst dat het mogelijk is om de stad te doorkruizen. En nog wel in het donker. Met dank aan lichtjes, heel veel lichtjes.

Amsterdam Light Parade is een sociaal en sfeervol én kunstzinnig feel good evenement, en laat deelnemers actief participeren in het festival. Zoals Het Parool al eens beschreef toveren deelnemers aan de Amsterdam Light Parade hun eigen voertuig om tot ‘pronkstuk voorzien van allerlei soorten en kleuren verlichting, met knipperende ledjes op de velgen, lichtgevende verf, lichtslierten om frames en soms zelfs complete schemerlampen achterop. Hoe theatraler hoe beter.’

De Amsterdam Light Parade is een evenement voor en door de buurt. Elke wijk wordt vertegenwoordigd door bewoners, partners en lokale ondernemers. Samen fietsen we als een peloton door Amsterdam-West. Een bonte stoet aan opvallende weggebruikers. Vergelijkbaar met een optocht tijdens carnaval. De origineelste deelnemers komen in aanmerking voor een prijs. En dat levert prachtige plaatjes en beelden op. Logisch. Alleen al vanwege de combinatie van twee oer-Hollandse iconen: fietsen én Amsterdam.

De start van de toertocht is in de Ten Katestraat t.h.v. de Hallen waar het publiek onder het genot van koek en zopie kan zien hoe de deelnemers hun voertuig klaarmaken tot lichtkunstobjecten. Het lint aan deelnemers volgt dan als rollend lichtkunstwerk een route van 9 kilometer door Amsterdam-West.

Na de finish is in de Hallen een feestelijke afsluiting met muziek, theater (Bike Brothers), en een prijsuitreiking door een jury voor het creatiefste voertuig. Het beste gepimpte voertuig wint een fiets.

Programma in het kort

17:00 Verzamelen Ten Katestraat / de Hallen Amsterdam

17:30 Welkom Bike Brothers

17:35 Startschot door, fractievoorzitter Groen Links, Rutger Groot Wassink

17:40 Vertrek in een peloton o.b.v. Friday Night Skate

19:00 Aankomst de Hallen Amsterdam (H.D. Passage)

Beste gepimpte fiets contest en prijsuitreiking

Deuntjes uit de Bezemwagen en Koek & Zopie

Een en ander ook te volgen op Facebook.