Staatssecretaris Snel over parallelimport en BPM

23-11-2017

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil maatregelen nemen tegen gesjoemel met de import van schadeauto's waarmee belasting (BPM) wordt ontdoken.

“We zien een businessmodel dat we graag aanpakken”, meldde hij onlangs aan het Financieele Dagblad.

Er worden dit jaar meer dan 200.000 auto's via parallelimport op de markt gebracht. “Dat is meer dan een natuurlijk handelsvolume. Er is iets aan de hand”, erkende Snel dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van CDA'er Pieter Omtzigt.

Volgens Omtzigt wordt er op grote schaal gesjoemeld met zogenaamde schadeauto's, die ongeveer een kwart uitmaken van de totale import. Die worden bij de toelatingskeuring te laag getaxeerd, waarna ze met een eenvoudige ingreep weer in nieuwstaat kunnen worden gebracht.

Portier
Hij gaf eerder het voorbeeld van een beschadigd portier dat voor de grens wordt aangebracht en na de importkeuring weer wordt vervangen door het origineel. “Dat doen ze niet voor een paar tientjes”, schat Omtzigt. Wel relativeerde hij het budgettaire belang. Vorig jaar werd er over 49.000 ingevoerde schadeauto's voor € 68 mln aan BPM geheven.

“Parallelimport zal er altijd zijn, maar als gesjoemel met schadeauto's de regel wordt is dat onwenselijk”, vindt staatssecretaris. Hij wil komend voorjaar met een nader plan komen. Maar hij waarschuwt ook dat het niet eenvoudig is om er een einde aan te maken, onder andere vanwege de EU-regels voor de interne markt en omdat burgers recht hebben op een reële belastingheffing.

Lek
Volgens Omtzigt is inmiddels het hele systeem 'lek'. Hij wees erop dat de rechter inmiddels heeft geoordeeld dat een auto die nieuw wordt aangeschaft in Hongarije die hier naartoe wordt gereden, bij de grens al als 'tweedehands' wordt aangemerkt, met een aanzienlijke BPM-korting tot gevolg. Omtzigt maakt al langere tijd een punt van parallelimport, maar inmiddels scharen steeds meer andere Kamerleden zich achter zijn standpunt.

RAI Vereniging hamert al geruime tijd op het probleem van parallelimport op marktverstorende schaal en de misstanden die daarbij (inzake de BPM-heffing) voorkomen. Voorzitter Steven van Eijck is blij dat staatssecretaris Snel maatregelen wil nemen om het gesjoemel met parallelimporten aan te pakken. “Dat is een doorn in het oog van de Nederlandse auto-importeurs en leidt tot een ernstige marktverstoring in Europa. Wij pleiten daarom al jaren voor aanpak van de parallelimporten waarmee niet alleen het gesjoemel wordt aangepakt, maar ook uiteindelijk de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland wordt gestimuleerd en gaan graag met de staatssecretaris het gesprek aan om hiervoor een oplossing te vinden.”

Meer informatie: Wijnand de Geus