Europese Commissie stelt Chroom VI autorisatiebesluit uit

31-10-2017

Voor degenen onder u die wellicht als applicateur of als eindgebruiker te maken hebben met dit materiaal, kan het van belang zijn te weten dat de Europese Commissie het Chroom VI autorisatiebesluit uitstelt.

De Europese regelgeving voor chemische stoffen (REACH) zorgt ervoor dat het gebruik van Chroom VI vanaf 21 september 2017 (sunset date) alleen is toegestaan door bedrijven met een vergunning (= autorisatie).

Helaas is inmiddels gebleken dat de Europese Commissie pas na 21 september een besluit neemt over de autorisatieaanvragen van Europese bedrijven.

Over wat dit betekent voor Nederlandse ondernemingen, heeft FME een informatief artikel geschreven. U vindt dat hier.

Op verzoek van de Europese fabrikantenorganisatie ACEA heeft RAI Vereniging aan de Nederlandse vertegenwoordigers (in het medeverantwoordelijke REACH Comité) gevraagd om bij de Europese Commissie aan te dringen om zo spoedig mogelijk duidelijkheid voor de industrie te creëren en een besluit te nemen over de reeds ingediende verzoeken voor verkrijgen van een autorisatie (vergunning) voor het gebruik van chroom trioxide.

In de download hiernaast (wel even inloggen) vindt een afschrift van het schrijven van ACEA dat hiervoor gebruikt is.

Meer informatie: Eugène Moerkerk